joi, 18 decembrie 2008

Se pare că povestea nu se va demoda niciodată!



Cum se poate organiza un festival de teatru într-un oraş care are doar un teatru de păpuşi dar au realizat un maraton de spectacole pentru toate vârstele? Care sunt ingredientele unei astfel de manifestări culturale? Încă mai există spectatori de teatru?
Toate aceste întrebări preced o serie de manifestări desfăşurate într-un orăşel, odată centru important în istoria românilor, Alba-Iulia. La cea de-a treia ediţie a „Poveştilor pentru copii şi oameni mari”, organizatorii festivalului (Consiliul Judeţean Alba-Iulia, Teatrul de Păpuşi Prichindel şi Asociaţia Culturală Sarmisegetuza) susţin că au reuşit să reînscrie Alba-Iulia pe harta culturală a României prin spectacolele şi marii actori pe care i-au adus pe scenă.
Cele cinci zile de spectacole şi evenimente culturale (workshop-uri, lansări de carte, ateliere, concerte jazz şi cursuri de dans) au fost pentru publicul din Alba-Iulia o binemeritată legătură cu lumea imaginară, lumea teatrului. Spectatorii au avut o gamă diversă de manifestări teatrale: spectacole de animaţie, muzicale, commedia dell`arte, teatru-dans, one man show.
Programul extrem de încărcat oferea reprezentaţii culturale care începeau de dimineaţa şi se continuau spre miezul nopţii. Printre spectacolele cele mai importante „pentru oameni mari” amintim: „Don Quijote” în regia lui Dan Puric, „Bellissimo” un spectacol de Anthony Magnie, „Requiem” regizat de Alexander Hausvater, „Măscăriciul” realizat de Horaţiu Mălăiele, „Uşa” pus în scenă de Adriana Ghiniţă, „Taxi Vinil” în regia Luisa Brandsdörfer, un spectacol teatru-dans realizat de Assoc Compagnie „Nos Limites”. Copiii a fost şi ei mulţumiţi cu spectacole diverse, cum ar fi: „Pinocchio” în regia lui Cristian Pepino, „Cenuşăreasa” regizat de Dan Hândorean, „Spărgătorul de nuci” realizat de Traian Savinescu, „Albă ca Zăpada” în regia lui Bodgan Drăgulescu.
Acest festival a creat o adevărată legătură între vârste, gusturi şi dorinţe. Spectacolele aveau priză la public iar acest lucru se vedea chiar şi în grupurile mici în afara spectacolelor, când reprezentaţiile erau dezbătute pe larg. O frenezie de cunoaştere, de imaginar, de poveşti a fost prezentă de-a lungul festivalului. Ludicul, spectacolul, cartea, discuţia îşi vor găsi întotdeauna adepţii şi astfel se creează euforia cunoaşterii. La Alba-Iulia s-a cunoscut această nevoie de spectacol, de frumos, de cunoaştere atât din partea publicului cât şi a organizatorilor.

„Pinocchio” printre „princhindeii” de la Alba-Iulia

Teatrul Pentru Copii şi Tineret „Colibri” a fost prezent la festivalul de la Alba-Iulia cu spectacolul „Pinocchio”, realizat de Cristian şi Cristina Pepino. Din distribuţie amintim pe: Rodica Prisăcaru în rolul lui Pinocchio, Mihai Brumă Uzeanu, Mugur Prisăcaru, Oana Stancu, Alla Bodgan, Iulia Cârstea şi Adriana Ioncu.
Povestea lui Pinochio a atras publicul mic, fascinat atât de păpuşă de lemn cât şi de proiecţiile video, dat fiind faptul că spectacolul s-a jucat de două ori pe scena Teatrului „Prichindel”. Se pare că povestea nu se va demoda niciodată. Acest „fenomen” al jocului, al fantasticului marchează copilăria. Fascinaţia de a vedea pe scenă nişte păpuşi vorbitoare, personaje expresive cu impact asupra celor mici. „Pinocchio” e mai mult decât o poveste, înseamnă actualitate, viaţă, joacă, interacţiune.
Jocul actorilor a fost antrenant, colaborarea cu publicul le-a dat copiilor şansa de a trăi alături de personaje, comentând la fiecare replică a actorilor. Pentru o mai mare expresivitate artistică au fost alese şi momente muzicale, realizate de Dan Bălan, ce captau atenţia celor prezenţi. Astfel, jocul , muzica, proiecţia video se organizează printr-un contrast fermecător ce răspândeşte bună dispoziţie.
Dar mai presus de toate acestea, spectacolul îşi extinde limitele şi mai înseamnă educaţie de care orice copil are nevoie, însă într-un mod plăcut şi atrăgător. Nu trebuie uitat faptul că poveştile sunt temelia oricărui proces de educaţie.